Toen ik jaren geleden op werkbezoek was in Genève, dwaalde ik in mijn vrije tijd wat door het centrum. Plots viel mijn oog op een klein boekantiquariaat. Ik liep naar binnen en pakte een boek uit het schap. Ik sloeg het open en op de eerste pagina las ik de titel: La femme de trente ans. Ik was stomverbaasd want ik was op dat moment ‘een vrouw van dertig jaar’! Ik haastte me naar de kassa en legde opgetogen het nogal hoge bedrag neer.

Inmiddels ben ik niet meer dertig, maar tweeënveertig en onlangs heb ik dit boek weggedaan, samen met honderden andere exemplaren. Hoe verrijkend deze boeken ook ooit voor me waren, de magie was uitgewerkt. Het was een goede beslissing, want sindsdien komen er op miraculeuze wijze allerlei interessante boeken op mijn pad: ik krijg wat, ik vind wat en ik zie ergens iets liggen. Alsof er een magnetische aantrekkingskracht uitgaat van de lege ruimte op mijn boekenplanken.

Lekker belangrijk, denk je nu misschien. Maar van toeval word je toch niet echt wijzer? Sterker nog, als je een beetje zakelijk ingesteld bent, moet je juist zo min mogelijk aan het toeval over laten.

En dat is nu juist de crux. De maatschappij is veranderd. Deze vereist een zekere mate van efficiëntie en resultaatgerichtheid, maar ook dat we snel kunnen schakelen, dat we feilloos trends aanvoelen, dat we ons op de werkvloer van een innovatieve, oorspronkelijke en intuïtieve kant laten zien. En tegelijkertijd worden we door de media en alle geavanceerde technologieën (voor) dom gehouden. We krijgen continu suggesties aangereikt op basis van eerder keuzes (klanten die dit artikel kochten, kochten ook…) we worden doodgegooid met bestsellerlijstjes, we zien middels likes en shares wat de massa interesseert en onwillekeurig krijgen we de neiging achter elkaar aan te hobbelen.

Toeval is het antigif voor kuddegedrag. Maar het komt niet helemaal vanzelf, je moet er wel ruimte voor maken. Maak daarom je agenda een uurtje leeg, en ga doelloos wandelen, kijk waar het toeval je brengt. Op een andere afdeling, of misschien wel in een leuk koffietentje. Pak eens een lijst met klanten en bel in het wilde weg zonder enige logica. Laat gesprekken zich gewoon ontvouwen, kijk waar mensen mee komen. Schrap bepaalde routines – thuis op of het werk – en doe eens iets heel anders, of gewoon even niets. Hecht niet te veel aan wat ooit voldeed (of wat voor een ander voldoet). Kortom, laat het toeval voor je werken, in plaats van dat jij – bewust of onbewust – uit alle macht het toeval tegenwerkt.

Door toeval toe te laten in je leven, ontwikkel je je intuïtie, scherp je je zintuigen en leer je los te laten; eigenschappen die je in de huidige maatschappij goed kunt gebruiken. En door de ‘verrassing’ zijn je hersenen ook nog eens actiever, waardoor je meer kansen ziet (Study: The brain likes surprises).

Maar toeval is vooral heel leuk: het heeft zo zijn manieren om een glimlach op je gezicht te toveren.

Linda van den Driessche
Assessmentpsycholoog & auteur van Kracht voor Tien
linda

Gratis e-book ‘De betekenis van toeval’

In dit gratis e-book lees je over de betekenis van de verschillende levels van toeval. Meld je aan en je ontvangt ook mijn inspiratiemail.

Laat je verwonderen!